Monen

    Hej Jag är en student på komvux. Jag har ett mål att studera till civilingenjör men jag har inte betyg från mitt hemland, så nu studerar jag på komvux men jag har inte valt något program. Jag vet vilka behörigheter jag måsta ha för att komma på universitetet. Jag har nu slutat sex kurser, SAS 1 och 2, kemi 1, Engelska 5 och 6 och matte 1. Så min fråga är, måste jag studera ett program eller jag kan studera 25 enskilda kurser? Om jag måste studera ett program, ska jag studera dessa kurser igen?? Mvh Momen

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej,

    Inför högskolestudier behöver du uppnå Grundläggande behörighet och särskild behörighet. Till civilingenjörsprogrammen på högskolenivå, i Sverige, behöver du för särskild behörighet godkända betyg i Fysik2, Matematik4 och kemi 1 (och ibland 2, beroende på exakt vilket program du vill komma in på), även biologi och moderna språk kan ibland krävs (se vad just "ditt högskoleprogram" kräver för särskild behörighet).
    För att få grundläggande behörighet läser du på komvux mot Examensbevis. Du behöver ha 2400 betygsatta poäng - för att kunna få ut examensbevis från komvux. Du nämner kurserna som du har slutfört: Jag har nu slutat sex kurser, SAS 1 och 2, kemi 1, Engelska 5 och 6 och matte 1.  och de går ut på sammanlagt 600 poäng. Jag rekommenderar att du gör planering mot examensbevis tillsammans med studie- och yrkesvägledare på komvux.
    Du behöver ha godkända betyg i ännu många fler kurser, bland annat i SAS 3, Matematik 2, 3 och 4, Fysik 1a och 2 - de kurser jag nämner nu går på sammanlagt 650 gymnasiala poäng. Sedan kommer du behöva mot slutet av dina studier på komvux göra Gymnasiearbete (100p.) och få godkänt betyg i den kursen, annars går det inte ta ut examensbevis.
    På komvux läser man enskilda kurser men inte riktigt "vilka som helst" för att det finns regler om vilka kurser du måste ha för att kunna få ut examensbevis.