Pontus

    Hej, Jag har läst tyska 3 och 4 och jag håller på att läsa engelska 7, just för att få de extra 2,5 meritpoängen. Men som jag förstår det rätt behöver jag bara välja 400 poäng värt av ej obligatoriska kurser i mitt slutbetyg. Innebär detta att jag måste räkna med de tidigarenämnda kurserna i mitt slutbetyg för att jag ska få de extra 2,5 meritpoängen? Eller kan jag välja att räkna med 400 poäng av andra kurser i mitt slutbetyg och ändå få de extra 2,5 meritpoängen.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Pontus!
    om du har examensbevis eller läser mot examensbevis, kommer godkänt betyg i Engelska 7 ge dig + 1.0 meritpoäng, och detta, oavsett om eng 7 finns i ditt examensbevis eller om du har betyget i eng 7 på ett separat dokument. Och om eng 7 finns i ditt examensbevis, ger kursen exakt lika många meritp. (1.0) oavsett om det är en U-kurs eller en "vanlig kurs".
    Ja ser att du är 18 år och i så fall är du alldeles för ung för att kunna ha fått ett Slutbetyg eller läsa mot ett Slutbetyg. Reglerna kring meritp. för de som gick ut gymnasiet året 2013 och tidigare och läste mot ett Slutbetyg, är annorlunda. Fortfarande kan man på komvux, på undantag, läsa mot ett slutbetyg, om man hunnit få ngt "gammalt betyg" (möjlighet att få de gamla betygen i betygsskalan IG-MVG upphörde helt 1 juli 2016).
    Om det inte stämmer att du är 18 år och du är äldre och Slutbetyget är aktuell för dig - här av dig i så fall.
    Det är olika uppsättningar av regler vad gäller Slutbetyg och Examensbevis.
    Om du har examensbevis eller läser mot examensbevis - finns reglerna kring meritpoäng, för dig på gymnasieguiden.se/informeras/merit