Lina

    Hej! Jag går gymnasiet i trean och just nu läser jag eng7 som individuell och räknas in i betyget och sedan matte 3 och spanska 5 som utökad kurs. Spanska 5 läser jag för att jag hade möjlighet att byta ut den mot naturkunskap 2 som var min individuella i 2an och lägga den som utökad och då räknar mitt spanska 5 betyg in i stället för att jag fick C i naturkunskap 2 och kommer få A i spanska 5. Däremot kommer min fråga, om jag istället kan byta ut spanska 5 mot eng7 till utökad och fortfarande få 1 merit från eng7? Eller måste eng7 vara med i gymnasiebetygen och inte utökad kurs för att man ska få den extra meriten? Om jag då skulle få D i eng7 tänker jag eftersom den är individuell kurs och då tänkbar kan bytas ut mot en annan individuell kurs

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    betyg i kursen som i ditt examensbevis blir markerad med "U" kommer räknas in i två fall: - om en sådan kurs krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng. Engelska 7 meritpoäng och därför kommer betyget i den kursen räknas in i ditt snittbetyg även om den kursen blir för dig Utökad (markerad med "U" i ditt examensbevis).
    Du i din fråga skriver om att "byta ut" kurser eller betyg "mot varandra" och det förstår inte jag riktigt hur du tänker kring det. Reglerna säger att alla kurser från ditt examensbevis (bortsett från gymnasiearbete och U-kurserna) räknas in i snittbetyget, oavsett om det är en obligatorisk kurs eller programfördjupning, eller individuellt val. Och sedan räknas in även betyget i U-kurserna om en U-kurs krävs för särskild behörighet eller om en U-kurs ger meritpoäng.
    Om du t.ex inte vill att betyget i Naturkunskap 2 ska räknas in, då bör du försöka få den kurs som U-kurs och i så fall kommer det betyget räknas in endast om du vill bli sjuksköterska, arbetsterapeut, fysioterapeut, optikerarkitekt  eller ska söka till någon annan utbildning som för Särskild behörighet kräver kursen Naturkunskap 2.
    Exempel: en elev har i sitt examensbevis kurs Naturkunskap 2 som U-kurs (utökat program); hen söker i första hand arkitektutbildning på universitetet och i andra hand - juristprogrammet. Arkitektutbildning kräver naturkunskap 2 men det gör inte juristprogrammet. I elevens snittbetyg vid ansökan till arkitektutbildningen kommer betyget i nk2 räknas in men inte vid ansökan till juristprogrammet. Samma sökande kan, alltså, i samma ansökan ha olika meritvärden inför olika alternativ i sin ansökan (på grund av att utbildningarna har olika krav på särskild behörighet).
    Om du har nk2 som en vanlig kurs, ej U-kurs, då kommer det betyget alltid räknas in, oavsett vilken utbildning du söker till.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Lina : Hej! Jag kunde få min naturkunskap 2 till en u-kurs och få spanska 5 att räknas in i mitt snittbetyg i stället, men så eng7 räknas med som snitt betyg ex även om den är en u-kurs? dvs om jag får D i eng7 räknas det frf in? Eller räknas bara extra 1 merit från eng7 om eng7 är en u-kurs och inte själva betyget in i snittbetyget?
    • Milla : Betyg i en U-kurs räknas in om den kursen krävs för behörighet ELLER OM DEN GER MERITPOÄNG. Eng7 ger meritpoäng, och därför kommer betyget i eng7 räknas in Även om den kursen blir i ditt examensbevis U-kurs.