Viktoria
    Hej!
    I mitt klass gjorde vi ett prov, Matematik 1c. Och för info går jag i naturvetenskap. Jag fick ett F och min lärare säger att jag ska byta gymnasium pga det. Men har han rätt till det? eller inte? kan jag fortfarande gå i naturvetenskap?
    Mvh/

    Viktoria

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    hej Viktoria,

    Tråkigt att du fick F!

    Matematik 1 är en kurs i vilken man tvunget måste ha godkänt betyg för att uppfylla kraven för gymnasieexamen, dvs utan godkänt betyg i matematik 1 kan man inte få Grundläggande behörighet för högskolestudier.

    Sedan är det också så att i matematiken bygger kurserna direkt på varandra i väldigt hög grad, dvs det är inte troligt att en elev som får F i Matte 1c får godkänt betyg i Matte 2c eller 3c och alla de kurserna är obligatoriska på Naturvetenskapsprogrammet.

    Matte 1b, som läses på andra högskoleförberednade program är en mindre krävande kurs.

    På Yrkesprogrammen läser man Matt 1a och det är ännu lite lättre att få godkänt betyg i den (enligt många elever).

    Därför kanske det är så att läraren har rätt, ger dig ett gått råd. Formellt sett, så kan du fortsätta läsa på Naturvetenskapsprogrammet men fråga är då - vad blir ditt mål med studierna?

    Om läraren ger dig råd att byta program, då gissar jag på att lärarens bedömning är du ligger (just nu i alla fall) ganska långt ifrån godkänt nivå i matte 1c.

    Är det något annat program som du kan tänka dig att läsa? Hur ligger du i andra kurser? Vilket yrke vill du skaffa dig "när du blir stor"?

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare