jasmine
    Hej! jag ska tydligen gå es eftersom att jag sökt det som första hand men jag har verkligen inget intresse inom det området som jag hade när jag sökte det men eftersom att jag var dum ihuvudet och inte brydde mig alls om programmet och enbart för att det är roligt så kommer jag behöva gå där i 3 år kommer jag klara mig eller kommer jag bara få icke godkänt för att jag inte gillar det sökte dessvärre bara media inriktade program så det är ju ingen ide att byta program blir ju typ bara samma i vilket fall men ska jag fortfarande gå där trots att jag inte har något media intresse?

    1 Svar

    Hej Jasmine!

    Vad tråkigt att du känner att du valt ett gymnasieprogram som inte intresserar dig.
    Estetiska programmet ES är en högskoleförberedande utbildning med många kurser som övriga högskoleförberedandeprogram har. De s.k gymnasiegemensamma ämnen: engelska, historia, idrott och hälsa, matematik, naturkunskap, religionskunskap, samhällskunskap och svenska.

    Givetvis medför inriktning estetik och media att du även kommer att läsa en hel del kurser inom media, du kommer att få grundläggande kunskaper om bland annat medieproduktion.
    På gymnasiet har du även ett individuellt val 200p där du själv kan välja kurser som intresserar dig.

    Efter att du avslutat din utbildning behöver du inte studera eller arbeta inom mediabranschen du har möjlighet att läsa vidare eller arbeta inom andra områden. Estetiska programmet ger dig grundläggande behörighet, en del utbildningar på universitet/högskola kräver att du läst fler kurser än de kurser som automatiskt ingår i estetiska programmet.

    Det jag tycker att du bör fundera på är vad du har intresse för? och vilka ämnen i skolan du tycker är roligast?
    Om du kommer på att det är något helt annat tycker jag att du ska höra med din kommun om det finns några lediga gymnasieplatser på andra program. Det kan vara svårt att ändra sig såhär sent men kan vara värt att testa.

    Lycka till.

    Vänliga hälsningar
    Melina SYV