Linn
    Hej,

    På grund av hälsoskäl så har jag varit sjukskriven nästan hela gymnasiet och har 19h 25 min frånvaro. Har 300 poäng i gymnasiebetyg och vill alltså gå klart gymnasiet nu, men hur? Via komvux? För mitt nästa mål är att studera på Stockholms Uni och läsa kriminologiprogrammet där.

    Jag är 22 år gammal och är nu redo att plugga igen.
    Jag har dessutom dyskalkyli och ADHD så jag lär ju försöka få mer stöd om möjligt eftersom jag behöver det vid studier.

    Vilken väg är bäst att gå? Bor i Västerås Kommun.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Linn,
    ta kontakt med komvux i din kommun - kanske är det bra om du bokar tid med kurator  och speciallärare på komvux och ni diskuterar vilket stöd som du behöver och om det finns att få på komvux i din kommun.
    Du kan samtidigt söka till folkhögskolornas allmänna kurser. På en folkhögskolans allmän kurs läser man mot omdöme om grundläggande behörighet. Med omdöme prövas man, vid ansökan till högskoleutbildningar, i BF-urvalet.
    Hälsningar
    Peter