Jonatan

    Hej! Går bygg och anläggning åk 2 och har valt svenska 2, Engelska 6 men inte matte. Tycker att Svenskan är svår och jobbig och funderar att hoppa av kursen. Men om jag hoppar av svenska 2 kommer jag att gå ut gymnasiet med 2500p eller måste man gå svenska 2 och engelska 6 för att gå ut med 2500 poäng?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Jonatan,
    svenska 2 och eng 6 är på ditt program inte obligatoriska kurser, så du kan läsa andra kurser i stället.
    Innan du hoppar av - gå prata med SYV på din skola och få reda på om du efter det eventuella avhoppet ändå läser på heltid. Om inte - har du inte rätt till studiehjälp från CSN.
    Jag vet inte hur din studieplan ser ut; kanske läser du svenska 2 inom 2500 poäng eller Utanför... alltså som extra-kurs. Det måste du se i din individuella studieplan, hur det ser ut. Hoppa inte av innan du vet vad det blir för påföljder av det; förutom att bli av med studiehjälpen från CSN kan du också riskera att ej uppfylla kraven för examensbevis.
    Med F i svenska 2 och i engelska 6 kan du ändå få ut examensbevis, om du får godkända betyg i alla andra kurser. Men hoppar man av tidigt under läsåret, får man Inget betyg. F är också ett betyg och för att sätta betyg måste läraren ha "underlag för att sätta betyg".
    Hälsningar
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare