Sam

    Hej Jag heter Sam och är en 22 åringskille som har nyss slutat folkhögskolan (gick där eftersom jag skulle bli klar med mina gymnasiebetyg). Det jag har tänkt mig vidare är att fortsätta studera, gillar data, alltså t.ex. webbutvecklare. Tyvärr (tror det) att alla kurser såsom webbutvecklare behövs matte 2b för att kunna komma in. Alltså jag har bara betyg på matte 1b. Hur ska jag göra? Finns det andra chanser istället för att läsa hela matte 2b? Jag hoppas jag förklarade på bästa sättet.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Svenska utbildningar till webbutvecklare på högskolenivå kräver oftast matte4 eller som lägst -matte 3c. På Yrkeshögskolan brukar kraven vara matte 2, kan vara just 2c, och inte 2b eller 2a. Men sedan beror det på vad man menar med ”webbutveckling ”, finns olika delar i det område; vill man inrikta sig på webbdesign så kanske man kan på en folkhögskola eller inom Yrkeshögskolan hitta några få utbildningar som inte kräver mer matte än matte1. Nya Yrkeshögskoleutbildningar släpps i mitten av januari 2022, se på www.yhguiden.se

    Undrar:varför vill du inte läsa matte 2?