Johan
    Jag gick ur gymnasiet med 2200 poäng och har nu kompletterat 100 och har därmed bara 200 kvar. Stämmer det att jag måste läsa ytterligare en kurs för att ersätta idrott och hälsa som inte kommer med i betyget från komvux?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johan; eftersom det för examensbevis från komvux räcker med 2400 poäng (100 p. mindre än på gymnasiet) behöver du inte "ersätta" Idrott och hälsa 1.

    Tips: gör studieplanering tillsammans med SYV på komvux och följ sedan den planeringen.

    Vänliga sommarhälsningar

    ANNA

    Eftersom MAJORITET av dina betyg kommer från gymnasiet och du endast KOMPLETTERAR på komvux - kommer du med ditt examensbevis från komvux prövas /om du söker till högskola/ endast i BII, kompletteringsgruppen.

    Men det är inte så att alla med betyg från komvux prövas i kompletteringsgruppen. Om man ex. läser alla kurser som ingår i exam.beviset på Komvux eller majoritet av kurserna /minst två tredjedelar/ - då har man sina huvudsakliga studier på komvux och då kompletterar man inte... och prövas då i BI, direktgruppen.

    Till en högskoleutbildning konkurrerar man i betygsgrupper - med sitt MERITVÄRDE. Meritvärde räkans på de betyg som ingår i examensbeviset.

    • :

      Hej Anna, tack för det snabba svaret! Betyder inte det att mitt meritvärde blir lägre? Eller har alla sökande i betygsgrupp två 2400 poäng?

    • Anna : Du kommer inte ha lägre meritvärde - just pga att du läser på komvux eller pga idrottskursen ej får ingå. Jag ska nu utöka mitt tidigare svar.