Mika
    Jag vill gärna bli åklagare, och jag vet att ekonomi-juridikprogrammet är det bästa att välja då, men jag gillar inte ekonomi. Det är dock bara en kurs men är det värt att välja samhällsprogrammet istället?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, du läser Företagsekonomi och Affärsjuridik på Ekonomi/juridik - de är dessa kurser som kan innehålla en del ekonomi. Det är 200 poäng av 2500 - så kanske det är överkomligt. Annars går det lika bra att gå Samhällsvetenskapliga programmet - vilken inriktning som helst. Du får alla kurser du behöver för att sedan söka Juristprogrammet där. Kanske kan du kolla med skolorna som du är intresserad av om du har möjlighet att välja till kurser inom juridik på Individuella val eller som programfördjupningskurs? Då får du lite juridisk krydda! /Lena, Syv