Linnea
    Hej!
    Jag har fortfarande inte lyckats bestämma mig för vilket program jag ska gå. Jag har lyckats sortera ner alternativen till två; Ekonomi - Ekonomi och Natur - Sam, men där tar det stopp.
    Min första tanke var att gå Natur - Sam eftersom att det är en bred linje med stor behörighet till att studera många olika saker på högskola. Anledningen till att jag tvekar är att jag är rädd att jag inte ska tycka att det är roligt och att det då kommer bli jobbigt att plugga i tre år. Jag går på Engelska Skolan och är van vid mycket plugg, men många i min omgivning säger att man måste tycka att science är jätteroligt för att gå naturprogrammet, och det tycker inte jag - därför funderar jag på Natur - Sam. Men jag tror att jag skulle tycka att ekonomi är roligare, och jag tror att det programmet kanske skulle passa mig bättre. Men jag vill vilja gå natur - eftersom att jag inte vet vad jag vill bli tror jag att det är en bra linje eftersom att den är så bred.
    Så hur ska jag tänka? Ska jag välja något som jag eventuellt skulle tycka var roligare att plugga på gymnasiet, men då riskera att inte ha de behörigheter jag skulle vilja ha efter gymnasiet, eller ska jag välja taktiskt och tänka på framtiden, och då ha många valmöjligheter efter gymnasiet?
    Och måste man älska science för att gå Naturvetenskapsprogrammet?

    Tack på förhand,
    Linnea

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Linnea,
    jag undrar ang. vilken eftergymnasial utbildning du vill söka? Om du redan nu vet det, kan vi titta på vilken behörighet du kommer att behöva.
    Utan att veta om dina planer efter gymnasiet, kan vi bara ta & jämföra de två utbildningarna som du står i valet mellan:
    Natur, inriktning: samhälle och Ekonomi, inriktning ekonomi -
    På Naturvetenskapsprogrammet är obligatoriska kurser i Matematik 1, 2 och 3 inom c-spår /avancerat/
    Biologi 1, Fysik 1a, Kemi 1 och ännu ett naturvetenskapligt ämne måste du läsa inom inriktningen "Sam".

    På Ekonomi läses det Matte 1, 2 och 3 b-spår /medelsvår/, Företagsekonomi1 och 2, Privatjuridik, Psykologi 1, Entreprenörskap & företagande.

    Det är svårare Matte och obligatoriska kurser i Fysik, Kemi och Biologi - som gör att det sägs att man måste "älska" NO ämnena. Om man inte behöver de för behörighet till vidare utbildning, finns det bara en anledning att läsa dem - att man tycker det är roligt.

    Tre år är ganska lång tid och jag tycker man inte kan välja ngt. som man tycker är jobbigt att läsa - då kommer man knappast få höga betyg och kommer i alla fall inte in på en attraktiv eftergymnasial utbildning på sina gymnasiebetyg.
    Det kan vara bättre taktik att läsa det som är roligt & få höga betyg och i fall man saknar någon kurs för behörighet till högskola, kan man lägga till den inom Individuellt val i å k 3 eller ansöka om att läsa utökade kurser. I "värsta fall" kan man komplettera på Komvux efter gymnasiet eller göra Särskild prövning.
    Om du återkommer med uppgift ang. vilken eftergymnasial utbildning du vill söka, kan jag kanske ge dig ett mer anpassat till din situation svar.
    Vill även tipsa dig om att kika in på www.yhguiden.se - eftergymnasiala utbildningar som är mindre kända än högskoleutbildningar på en Yrkeshögskola.
    Ett annat tips är att du skapar inloggning på www.gymnasieguiden.se - och får mycket hjälp där - bl a kan favoritmarkera skolor & få påminnelse om när de har Öppet hus, kan göra intressetest för att få svar ang. vilka program på gymnasiet passar bäst till din personlighet, du kan hitta alla gymnasieskolor som finns i Sverige på den sidan.
    De skolorna som ligger nära där du bor och som erbjuder de program som du är intresserad av är
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/didaktus-jakobsberg
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/malargymnasiet
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/nt-gymnasiet-1

    I skolornas presentationer ser du bl a när de har öppet hus.
    Önskar dig lycka till med ditt gymnasieval!
    Mikael SYV
    • : Det är nog sant att det även kan vara ett taktiskt val att välja något roligt att läsa på gymnasiet och gå ut med bra betyg. Men det är inte så att jag tycker att det är speciellt jobbigt eller tråkigt med NO, och matte har jag inga problem med, utan det är så att jag har låtit mig påverkas av andra människor som säger att naturlinjen är supertuff och att det bara är NO-nördar som orkar plugga all sin vakna tid som går den. Vad har man behörighet till om man går natur som man inte har behörighet till om man går ekonomi? Är rädd att jag efter tre år på ekonomi inser att det inte är något för mig, och att jag då måste läsa upp en massa kurser.
    • Milla : Jag har skrivit ett nytt svar till dig nu! :-)
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Linnea, det är omöjligt att få behörighet till alla eftergymnasiala utbildningar som finns /och kommer att finnas nya också som inte ens finns idag!/ - oavsett vilket program på gymnasiet man går.
    Vill man direkt efter gymnasiet kunna söka till läkare, tandläkare, veterinär, marinbiolog - då söker man kanske Natur/natur/ i första hand för att där ingår det alla de obligatoriska kurserna, som t.ex. Matte4, Kemi-Fysik-Biologi 2.
    Högre kurser i Matte kan man alltid läsa på vilket program som helst - inom programfördjupningen eller invidid.val. Det är Fysik-Kemi-Biologi som är svårt att lägga till på andra program då de ämnena inte läses och de kanske inte ens finns behöriga lärare på skolan.
    Till Pilotutbildning behöver man Fysik; vill man bli lärare i Fysik, Kemi och/eller Biologi - behöver man självklart läsa de ämnena på gymnasiet eller om man vill söka Fysik eller Kemi inriktning på ingenjörsutbildningen.
    Det finns komvux & Naturvetenskapligt basår/Teknikst basår på högskolan. Har man Matte 3 "i bagaget" är man behörig att söka Nat/Tekn.basår och där läser man in Fysik, Kemi, Biologi och Matte 4.

    Ett råd till dig är att gå testa vara elev för en dag på Naturprogrammet och på Ekonomiprogrammet och ev. även något tredje program - på den skolan dit du tänker söka i första hand. Det heter "skugga en elev" eller "följa en klass" under en dag. Kan bokas med hjälp av SYV på din skola eller om du själv kontaktar den skolan där du vill testa.
    Vad andra människor säger om olika program är nog alldeles sant - FÖR DEM, JA. Det behöver inte då nödvändigtvis vara sant för dig också. *L* :-)
    Formella behörigheter /att man måste till utbildningen Fastighetsmäklare ha minst E i Matte 3/ är en sak och det går att fastställa "sanning" i det, men uttalanden typ "det är bara nördar som går NA" - är en åsikt och den som säger det tror säkert på det själv och det kan vara sant för honom/henne men du är en egen person och har dina egenskaper, dina egna starka sidor och "utvecklingsområden" *L* :-) som alla vi andra har också.. så gå och testa du i stället för att lyssna på andras åsikter, som både kan stämma bra på dig eller inte stämma alls - beroende på hur olika du och den som uttalar sig är.
    Hoppas det blir till lite hjälp i alla fall - det jag har svarat till dig nu! Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare