My
    Hej! Jag ska ansöka till gymnasiet nu, har en månad på mig.
    Ska välja EE, och min egna SYV har sagt att man inte behöver ska språkval på yrkesprogram. Det vill jag inte i heller, men när jag ska söka så kommer det ändå upp så att man ska välja språk, alltså modernaspråk-val. Där ska man också välja idrottsval, modersmål och svenska som andraspråk.

    Om man inte ska ha något av det, ska man bara strunta i det och inte klicka i något alternativ? Söker från skåne/i skåne/på skånen ansöknings sida.
    Tack på förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det stämmer att moderna språk inte är obligatoriska på yrkesprogram. Välj inte ngt modernt språk om du inte vill läsa moderna språk. Att läsa modersmål är också frivilligt och du behöver inte heller välja idrott om du inte vill läsa mer idrott än den obligatoriska kursen Idtott och hälsa 1, som läses på alla program.

    Svenska 1 är en obligatorisk kurs men får ersättas av svenska som andraspråk1.

    Prova göra ansökan så som du tror blir bra, det är ännu gott om tid och du hinner ändra om det blir fel.