Nathan
    Hej, jag skulle vilja läsa engelska 7 på distans, men behöver man vara 20 år gammal för att läsa kurser på distans?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nathan!
    om du menar läsa på komvux som ofta även erbjuder läsa på distans, så säger reglerna att

    - från 1 juli det kalenderåret man fyller år är man gammal nog för att kunna bli antagen till komvux-kurserna
    men

    - om man redan har tagit ut studiebevis eller examensbevis (alltså har genomfört 3-årig gymnasial utbildning) då kan man vara "hur ung som helst" och ändå kunna läsa på komvux.
    Att komvux erbjuder läsa engelska 7 (alltså har den kursen i sitt utbud) är ganska vanligt. Och kursen erbjuds ofta läsa på distans och/eller "flex". Men att kunna bli antagen till eng7 eller till ngn annan kurs på komvux kan inte garanteras oavsett hur gammal man är.
    Man gör ansökan och inväntar antagningsbesked.