Delwin
    Hej!

    Jag undrar om Matte 2b är ett krav för både Historiker programmet och på Jurist-
    programmet.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Delwin,
    Behörighet till Juristprogrammet & till Historikerprogrammet är
    Grundläggande behörighet + Historia 1b och Samhällskunskap 1b.

    Matte 2b uppges inte som Särskild behörighet till de två utbildningarna, dock kan den kursen ingå i Grundläggande behörighet /det beror på vilket gymnasieprogram du har gått/.
    För att få Grundläggande behörighet måste man få ut Gymnasieexamen /inte ett Studieintyg/.

    Om du har Gymnasieexamen /eller uppnår Grundläggande behörighet på ngt. annat sätt/ samt har godkänt i kurserna Historia 1b och Samhälle- 1b, är du behörig att söka både till Juristprogrammet och till Historikerprogrammet.

    Vänligen
    Julia SYV
    • : Tack!
    • : Men Matte2b ingick inte i grundläggande !
    • Liselotte : Vilket program går du på? Utan att veta vilket program du går, kan jag inte ge dig svar på din fråga. Skicka EN NY FRÅGA i stället för att svara i en kommentar, OK? *L* ;-)
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Delwin,
    skriv hellre en ny fråga i stället för att ställa en fråga i en kommentar - eftersom vi ser nya frågor först och du får svar snabbare om du ställer en ny fråga.

    Ang.Matte 2b: du behöver inte ha ETT GODKÄNT betyg i den kursen, men på vissa program är det en OBLIGATORISK kurs och du måste därför ha BETYG i den kursen, dvs du kan ha F, som kommer att stå i Gymnasieexamen-dokumentet, på så sätt så KRÄVS faktiskt att du har genomgått den kursen.
    Det är inte på alla högskoleförberedande program som Matte 2b är en obligatorisk kurs, därför måste man veta exakt PROGRAM som du går på.

    Du kan titta på programplan på just DITT gymnasieprogram och om Matte 2b står bland de Gymnasiegemensamma ämnen - så är det en obligatorisk kurs på ditt program.

    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV
    Liselotte