Adrian

    En vän till mig har bort i Sverige i tre år och studerar grundskolesvenska. Hon kommer från Belarus och studerade på yrkesgymnasiet i tre år samt universitetet i 4 år. Hennes specialitet är kemiskt ingenjörskap. Hon har jobbat som laboratorieassistent i 14 år innan hon flyttade till Sverige. Nu är hennes fråga vad hon kan göra med sin utländska examen från Belarus här i Sverige. Hur kan hon hitta jobb som hon är utbildad för eller behövs det kompletteringar?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej A!
    jag undrar om din vän fick sin utländska utbildningen bedömd av UHR, universitets- och högskolerådet? om inte - se information på uhr.se/bedomning-av-utlandsk-utbildning
    Yrken som Kemist och Kemiingenjör är i Sverige, annars, icke-reglerade på så sätt att arbetsgivare får anställa "vem hen vill", med den utbildningen som arbetsgivaren själv anser behövs eller passar in i verksamheten som just det företaget eller den organisationen "sysslar med".
    Se yrkesbeskrivning kemiingenjör på framtid.se/yrke/kemiingenjör
    Se yrkesbeskrivning kemist på framtid.se/yrke/kemist
    ********

    Vad gäller svenska språket, så är det jättebra att kunna så mycket svenska som möjligt men på vissa arbetsplatser är arbetsspråket ett annat, t.ex engelska. Har företaget samarbete med t.ex Tyskland, då vill arbetsgivare helst att medarbetare kan tyska.
    Om din vän vill eller känner att hen behöver komplettera sin utbildning på ett svenskt universitet (eller högskola) då kommer det krävas godkänt betyg i tredje gymnasial kurs i svenska som heter Svenska 3 (eller SAS, svenska som andraspråk 3) och vad gäller engelska - godkänt betyg i andra gymnasial kurs i engelska som heter Engelska 6. Det finns alternativ i tester i svenska och engelska men de är mycket svåra och de flesta är överens om att det är lättare att få godkända betyg i SAS 3 och Engelska 6 än att klara TiSUS (test i svenska) och test i engelska som krävs för att bli behörig till svenska högskolestudier.
    Andra tankar... det är inte nödvändigt att i ett nytt land fortsätta i exakt samma spår. Man kan i ett nytt land tänka om och kanske vill satsa på annat än vad man tidigare jobbat med; det behöver inte alltid vara helt annat. T.ex kan din vän kanske tänka sig vilja jobba som lärare i kemi och som modersmålslärare och/eller mattelärare? I årskurserna 7-9 på grundskolan är ämneslärare ofta behöriga att undervisa i 3 ämnen. När det är lärarbrist kan man få jobb som obehörig lärare och efter några år få möjlighet att skaffa sig formell behörighet genom kompletterande utbildning som leder till lärarexamen och sedan ansöker man om lärarlegitimation hos Skolverket.
    Det är fördelaktigt för din vän att komma i kontakt med de arbetsplatserna där hon senare vill jobba på - kanske börja med ett studiebesök och sedan praktik. På så sätt får hon både se hur arbetsuppgifterna och arbetsvillkoren ser ut (det kan skilja sig från hur det ser ut i andra länder), skapa kontakter och även visa upp sig för potentiella blivande arbetsgivare.
    Det händer inte sällan att man ser så stora skillnader mellan "samma yrke" i sitt hemland och i Sverige, att man vill helst byta till ett annat yrkesmål.
    Din vän får gärna kasta ett öga på många olika yrkesbeskrivningar, t.ex kan hon börja med
    yrke Sjuksköterska - det är sjuksköterskebrist och lätt att få jobb men legitimation krävs från socialstyrelsen och i grunden ligger examen från sjuksköterskeprogrammet, som är en 3-årig högskoleutbildning på heltid. Inför den utbildningen behöver man bl.a ha svenska eller SAS 3 och eng.6 godkända betyg i (för grundläggande behörighet); andra kurser för grundläggande behörighet som krävs inför ssk-programmet är Samhällskunskap 1b och Naturkunskap 2 (men här tror jag din vän får det tillgodoräknat med hjälp av sin tidigare utbildning, från hennes hemland).
    *******
    Sammanfattning
    Din vän får söka jobb som kemist eller kemiingenjör redan nu. Om hon kan mycket bra engelska är det inte uteslutet att hon skulle få jobb på ett företag där arbetsspråket är engelska. Men hon kan också satsa på andra yrken, t.ex sjuksköterska   eller lärare. (Varför jag tar just yrken lärare  och sjuksköterska som exempel är bl.a för att det är brist inom de yrken och därför relativt lätt att få jobb).