Josh
    Har en snabb fråga om man måste läsa Matte 1a om man redan har läst Matte 1b? Vad är skillnaden egentligen?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Josh,
    matte 1a är lite lättare - och därför också lättare att få högre betyg. Men, formellt sett, kan man i sitt examensbevis ha betyg i matte 1b eller 1c även på ett yrkesprogram... dvs kurser i matematik på nivå 1 får fritt bytas ut mot varandra, när man utfärdar examensbevis. Så, om du redan har godkänt betyg i matematik 1b behöver du inte läsa matematik 1a. Men om du har lägre betyg i matte 1b än A-betyg och får möjlighet att läsa matte 1a, skulle jag i ditt ställe göra det - för att du har goda chanser att repetera den delen av matten som du redan kan och få ännu bättre kunskaper och ännu högre betyg. Har man flera betyg i matematik 1 - är det högre betyg som gäller. På så sätt kan du inte sänka ditt tidigare betyg i matte 1b. Skulle du fått lägre betyg i matte 1a än du har i 1b, står i så fall det "gamla" betyget kvar.

    Länktips: matteboken.se/lektioner/matte-1 och Pluggakuten på Mattecentrum.

    Hälsningar
    Mikael SYV