Amanda
    Jag har gått ut första året på samhällsvetenskapliga programmet och är nu i USA under ett sabbatsår. Jag undrar nu om jag måste läsa Franska (moderna språk) i 2an också?
    Det är mitt sämsta ämne och det kommer sänka hela mitt genomsnitt… Jag läser det dock nu i USA, men steg2. Finns det någon chans att jag annars kan räkna med detta års franska?
    Vad har jag annars för alternativ för att "slippa" franskan, om jag nu inte kan strunta i den i 2an?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, eftersom du obligatoriskt läser moderna språk även i år två på Sam så behöver du ha betyg i franskan även i år två - den kursen går liksom inte att komma undan. Men om du läser franska steg 2 nu och rektor på din skola i Sverige kan validera dina kunskaper, alltså jämställa dina kunskaper med de som krävs i svensk läraoplan när det gäller franska steg 2 så kan det finnas möjligheter att du får betyget E - dock inte högre tyvärr. Men då behöver du inte läsa om kursen när du kommer hem.

    Om du däremot egentligen ska ha läst steg 4 i franska i år två när du kommer tillbaka så kan det bli svårt att vaska fram betyget - då måste du nog läsa kursen när du kommer hem. Hoppas du förstod mitt resonemang. /Lena, Syv