Khadra

    Hej! Jag har tänkt börja plugga socionomprogrammet men är väldigt intresserad av kriminologi och undrar om man kan ta en master i kriminologi om man har utbildat sig till socionom?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Khadra,

    masterprogrammet i kriminologi ges för närvarande endast på Göteborgs universitet och behörighetskraven är formulerade så här:
    Behörig att antas till masterprogrammet i kriminologi är den som har uppnått fordringarna för kandidatexamen och har godkända kurser om minst 60 högskolepoäng i ett samhälls- eller beteendevetenskapligt ämne, eller motsvarande, inklusive godkänd kurs i samhällsvetenskaplig metod om minst 15 hp. Behörig att antas till programmet är även den som har uppnått fordringarna för socionomexamen, lärarexamen (minst 180 hp) eller juristexamen, och har godkänd kurs i samhällsvetenskaplig metod om minst 15 hp.
    *****
    Socionomexamen nämns som en möjlig grund för master i kriminologi. Alltså, min tolkning är att det borde vara möjligt att komma in på master i kriminologi efter socionomprogrammet.
    OBS! behörighetsreglerna kan ändras framöver...

    Vänligen
    Julia