Wilma
    Hej! Jag är väldigt intresserad av kost och hälsa, speciellt inom ämnena kost- och näringsbehandlingar, vitamin- och mineralterapi. Mat som medicin mot cancer, allergier och depressioner osv är något jag brinner för.

    Skulle jag kunna få några tips på utbildningar där jag kan få fördjupa mig och lära mig mer om just detta? Vart finns dessa utbildningar?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Wilma,

    du ställer en spännande fråga, men som tyvärr är också rätt så svår att ge ett bra svar på! :(

    Jag antar att du känner till följande yrken:

    Matinformatör>>

    Dietist>>

    Nutritionist>>
    Idrottsnutritionist>>.

    Sedan finns det också ett antal yrken som tillhör det "alternativa fältet" som t.ex Homeopat>> och Healer>>.

    Tänk även på att om man först utbildar sig till Kock>>, kan man sedan specialisera sig som specialkock  - inom något avgränsat område, som t.ex mat för personer som inte tål gluten, laktos eller vegansk mat, bara för att ta några exempel.

    Om det inte är ngt. av de yrken som jag nämner ovan som intresserar dig, kika gärna på www.framtid.se - där det finns tusentals yrkespresentationer och försök hitta något som intresserar dig.

    I fall du inte hittar "ditt yrke" på www.framtid.se - så vet jag inte riktigt om vi ska kunna hjälpa dig. Saken är den att det på privata skolor finns ett jättestort antal diverse olika utbildningar, men vi vet inte vilken kvalité de håller och kan därför inte ta på oss ansvar att rekommendera dem. Det kan vara jättebra, men det vet vi inte här på Fråga syv. Vi kan ju inte rekommendera dig någon utbildning som kan visa sig vara en "dålig" utbildning, dit du ska betala massvis med pengar och sedan kan ev vara mycket missnöjd.