Gerda-Louise
    Jag går sista året på IB-programmet och har precis bytt från math standard till math studies. "Math standard" motsvarar om jag inte minns fel matematik 3c+4 eller 5 i det svenska systemet och "math studies" 3b.
    Jag skulle efter gymnasiet vilja ha möjlighet att läsa till tandläkare eller läkare trots att jag läser math studies nu. Min plan är därför att läsa matte 4 via komvux efter studenten. Min fråga är om detta skulle göra mig behörig att söka till läkar- eller tandläkarprogrammet (jag har alla andra ämnen som krävs). Går det att bygga på matte 3b med matte 4 och på så vis bli behörig eller kräver det att man läst matte 3c eller motsvarande?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Gerda-Louise,
    reglerna om vad som gäller för Gymnasieexamen från IB programmet finns på https://www.antagning.se/Global/Faktablad%20HSV-VHS/ib-sve-2014-och-senare.pdf

    Med din fråga hänvisar jag dig till https://www.antagning.se/sv/Vanliga-fragor/
    det är Högskoleantagningen som bättre kan svara på den, eftersom det är just Högskoleantagningen kommer att bedöma & värdera dina betyg när du söker till högskola/Universitet.

    Det går att ringa till Högskoleantagningen eller skicka en skriftlig fråga via webb-formulär /se på länken ovan/ under "knappen" --> Fråga oss ?

    Vänligen
    Anna SYV