Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jöns; troligtvis (eller förhoppningsvis) är inte matte 4 en obligatorisk kurs för din son. Det exakta svaret måste du/ni få på den gymnasieskola som det gäller, alltså där han läser. Jag kan förklara varför vi på fråga syv inte kan ge ett mer exakt svar.
    NA har 2 Nationella inriktningar: Naturvetenskap och Naturvet. & Samhälle; det som skiljer Inriktningarna åt är INRIKTNINGSKURSERNA. I INRIKTNINGEN "NATURVETENSKAP" ingår matte 4 som inriktnings- (och med det också en Obligatorisk kurs);
    Särskild variant (Musik, eller Dans, eller Bild... ) som Skolverket beviljat några få gymnasieskolorna att få bedriva innebär att skolan får byta ut inriktningskurserna mot andra (oftast Estetiska) kurser, men vilka av de inriktningskurserna som byts ut - är det en fråga som just den aktuella skolan måste svara på (för att det kan vara olika på olika skolor).
    Jag blir inte alls förvånad om t.ex fysik2, kemi2 och biologi 2 byts ut mot estetiska kurser men matte 4 står fast som en obligatorisk kurs... men, förhoppningsvis byts även matte 4 ut mot en estetisk kurs och på så sätt blir matte 4 en valbar kurs.
    *****
    Matte 4 är annars en valbar kurs på nationella inriktningen Naturvetenskap-och-Samhälle.