Gabriella

    Jag läser naturvetenskapsprogrammet. Jag har läst alla 25 kurser som bör ingå i min studieplan men jag tänker läsa en extra kurs: läkemedelskemi. Om jag lägger den kusen som utökad kommer den aldrig att räknas med i jämförelsesnittet men om jag istället lägger läkemedelskemi i min "vanlig studieplan" och matematik 5 som utökad kurs så kommer jag att kunna få räknad i jämförelsesnittet både betyg från läkemedelskemi och matematik 5 samt meritpoäng. Stämmer detta?

    • Anna : ja, det stämmer.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Gabriella,
    som vi tolkar reglerna om meritvärde (jämförelsetalet och meritpoängen) för dig med Examensbevis - så stämmer det precis så som du skriver om i din fråga.
    Du får dock gärna kontrollera med SYV på din egen skola och du får också läsa på www.antagning.se och om du vill - också kontakta Antagning.se - det är de som räknar fram meritvärde; om reglerna ändras eller Antagning.se kommer göra andra tolkningar av reglerna, kan inte vi på Fråga SYV ta ansvar för det.

    Vänligen
    ANNA