Fredrika
    Den utbildning jag vill söka kräver matematik 3c som förkunskaper, bland annat. Jag har läst matematik A (2011) och nu 2a, 3b och slutligen 4. Jag har alltså inte läst 3c, men däremot 4. Är jag behörig ändå eller måste jag läsa just 3c?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Fredrika,

    det brukar vara ok att ha godkänt betyg i en högre kurs, som i ditt fall att ha godkänt betyg i matematik 4, om det är matte 3c som ställs som förkunskapskravet, men du kan, för säkerhets skull höra med studievägledningen på just den högskola/universitet dit du vill söka. Det är ibland inom "akademisk frihet" som högskolor/universitet i Sverige har, som "lokala avvikelser" kan förekomma, men generellt sett så är du behörig. Jag skulle säga att jag är till 99,99% säker att du är behörig.

    Vänligen och Gott Nytt år!

    L. :)

    Liselotte