Fredrika
    Jag har läst Matematik A för många år sedan (när det hette så). Nu ska jag snart läsa upp till Matematik 4. Tanken är att jag sedan ska söka Receptarieprogrammet. Vilka mattekurser bör jag läsa? Jag har förstått att det är smart att läsa matematik 2a och 3b och sist matematik 4 för att på så vis få högre betyg i matte 2 och 3. Missar jag inte kunskaper inför matte 4 då? Är det onödigt att läsa matte 2c och 3c kanske? Riskerar ju att få sämre betyg i kurserna men å andra sidan blir jag förberedd inför matte 4. Hjälp, hur ska jag tänka? Fick VG i Matematik A så jag antar att jag är varken har lätt eller svårt för ämnet. Tacksam för svar!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det är betyg i matte 4 som kommer att räknas in i ditt jämförelsetal; vad du får för betyg i matte 2&3 eller ens Om du får de betygen, spelar ingen roll. Jag råder dig därför att läsa matte 2c och 3c. Matte C-spår är inriktat på Naturvetenskap och bäst förbereder inför ditt framtida yrke.

    • : Ok tack för svar! Det är dock så att jag idag har samlat betygsdokument och läser nu mot ett slutbetyg på komvux. Jag saknar 11 kurser för att jag ska komma upp i antalet poäng som krävs men samtidigt som jag läser mot ett slutbetyg läser jag också för att få särskilt behörighet. Förutom matte läser jag bland annat biologi, kemi och fysik som är ett krav för receptarieprogrammet. Alltså kommer väl matten åtminstone påverka mitt betygssnitt (eller vad det nu heter)? Men du anser ändå att jag bör läsa C-språret? Det kan ge sämre betyg men å andra sidan goda förberedelser inför matte 4.
    • Mikael : I så fall råder jag dig få betyg i matte 2a& 3b. Läsa mer matte kan du på egen hand t.ex med hjälp av www.matteboken.se