Mevlut
    Hej!

    Jag funderade lite på matematiker utbildningen. Vet ni hur mycket man ska ha i snitt för att komma in? Hur fungerar egentligen själva utbildningen? Hur mycket ska man få på högskoleprovet?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Mevlut,

    vill du bli Matematiker (ha det som yrke)? eller vill du läsa matematik för att använda den till ngt. annat - bli t.ex lärare i matematik?

    Det finns även andra yrken - Statistiker, Meteorilog, Programmerare - som är beroende att kunna mycket matte. Du kan läsa om många yrken (ca 800 olika just nu) på www.framtid.se

    Det finns många olika ställen du kan läsa matematik på efter gymnasiet. Det finns både kurser och program på olika högskolor och universitet runt om i Sverige.

    Det absolut viktigaste är att bli behörig till den högskoleutbildningen som du vill söka till. Högskola tar inte in obehöriga. Det gör Yrkeshögskola (www.yhguiden.se) - i alla fall upp till 20% i varje klass på en yrkeshögskoleutbildning kan man komma in som obehörig. Men på en yrkeshögskola blir du inte Matematiker.

    Alla högskoleutbildningar hittar du via www.studera.nu

    Vill man bli matematiker bör man läsa mycket matte på gymnasiet - minst till och med kurs Matte 4. helst även Matte 5 och matte specialisering.

    Matte specialisering finns det flera olika kurser som heter så (minst 3 olika kurser som alla heter "matte specialisering") och det är bäst att läsa alla dem - om du är mycket matteintresserad och vill bli matematiker.

    Du frågar vad man bör ha på högskoleprovet för att komma in på utbildning till matematiker. Det är omöjligt att svara på: det finns många olika utbildningar som du kan söka till och olika HP-resultat krävs till dem och vilket HP-resultat kommer att krävas i framtiden är det ju ingen som vet. Resultatet uppstår i efterhand, när antagnignen är klar. Det är samma princip som när man söker till gymnasiet...

    Vill du läsa matematik efter gymnasiet, här är mina råd till dig:

    1. läs så många mattekurser på gymnasiet som du kan. Finns det inte möjlighet på gymnasiet, gå in på www.matteboken.se och ägna dig åt självstudier.

    2. se vad som högskola erbjuder, www.studera.nu men tänk på att nya utbildningar kan komma att starta - tills det blir dags för dig att söka efter gymnasiet.

    3. ta kontakt med studievägledare på högskola som erbjuder läsa matte och se vad hen kan ge för råd och tips.

    Mvh

    Peter Syv