Mahmoud
    Hej!
    Jag har läst naturprogram i gymnasiet
    I gymnasiet läste jag 1c upp till matte 4 och har godkänt i dem

    Nu behöver jag läsa mer kurser för att nå upp till 2400 poäng för blir behörig. Behöver 200 poäng för blir behörig

    Kan jag göra prövning i matte 1a och 2a för att få dem 200 poäng till behörighet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mahmoud!

    endast en kurs i matte på varje nivå får ingå i ett och samma examensbevis, alltså
    Matematik 1a eller 1b eller 1c
    Matematik 2a eller 2b eller 2c.
    Om du inte har A betyget i matte 1c kan du göra prövning i matte 1a och om du får högre betyg i matte 1a än du hade i matte 1c, kan du ta in betyget i matte 1a in i ditt examensbevis i stället för betyget i matte 1c. Men du kan inte i samma examensbevis ha både matte 1a och matte 1c (eller 1b). Kurserna som är mycket liknande eller som i mångt "överlappar" varandra får ej ingå i samma examensbevis.
    Om du redan har betygen i matte 1c - matte 4 och vill ha fler mattekurser in i ditt examensbevis, så är det i så fall Matematik 5 och specialisering so du bör läsa eller göra prövningar i.

    Vi rekommenderar alltid att göra planering mot examensbevis tillsammans med SYV som jobbar på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. I annat fall kanske du läser kurserna eller gör prövningar som du sedan ej kan ta in i ditt examensbevis. T.ex skulle du göra prövning i matte 2a, så är det mycket möjligt att du ändå måste ha betyget i matte 2c in i ditt examensbevis och så har du i så fall ingen nytta av betyget i matte 2a (på högre nivå än matte 1 så är det "program-specifika" kurser, alltså rätt spår i matte som bör ingå). Ska ditt examensbevis bli från område Naturvetenskap-Teknik, så kan du på nivå 1 i matte ha vilken kurs som helst: matte 1a, 1b eller 1c (så tolkar i alla fall vi de gällande reglerna men det är SYV-en på KOMVUX som är expert på examensbevis från komvux), men på nivå 2 och 3 så måste man ha "rätt spår" i matte - för Naturvetenskap-Teknik är det c-spår, alltså kurserna matematik 2c och 3c som bör ingå i examensbevis.