Ali
    Hej, Jag undrar ifall jag kommer in på en byggingenjörprogram om jag har läst matte 1b&2b och ska läsa 3b eller 3c nu i komvux.

    Utbildningen kräver grundläggande behörighet + Fysik 2, Kemi 1, Matematik 3c (Områdesbehörighet A8/8.

    Måste jag komplettera från b till c eller räcker det med att jag har betyg i 1b och 2b och får betyg i 3c?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Ali!
    Det är helt OK att ha betyg i 3c (och för antagning.se som just gör antagning till högskola spelar det ingen roll om du har betyg i 2b eller 2c eller inget betyg i Matte 2 över huvudet taget).
    Betyg i Matte 1 (a, b eller c) krävs för Grundläggande behörighet.
    Du behöver betyg i Matte 3c för Särskild behörighet i matte och OBS! just i 3C, inte b. C-spår är svårare, mer avancerat - så du blir inte behörig om du har betyg i 3b. Annars så är det "motsvarande kurser" - Matte 3b och 3c, men om det står så här "Matte 3c" då är det c-spår som gäller. Annars så brukar det stå 3b eller 3c eller Matte 3 (b eller c) - då är det valfritt, men i ditt fall är det tvingande att just ha betyg i 3c.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering!
    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA