Andreas
    Min SYV har meddelat mig att eftersom jag läste ett "naturvetenskap/teknik" linje så måste jag ha matte 2 och 3 för att godkännas som behörig till högskola och får inte ansöka till höst. Stämmer detta? Jag har läst upp mina betyg på komvux sen ett tag och blev precis klar i år och skulle ansöka när dem sa att jag saknar matte 2 och 3 som grundläggande behörighet då jag läste teknik linje och tydligen måste man ha matte 2 och 3 för att godkännas som behörig till högskola?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Ja, det stämmer att du behöver betygen i matematik 2 och 3 (troligtvis i matematik 2c och 3c - skriver "troligtvis" för att det kanske går att göra ett undantag och ta in betygen i andra spår i matte, t.ex matte 2a och 3b? Här får rektor fatta beslutet. En av kurserna kan du ha med F-betyget, t.ex kan du ha godkänt betyg i matematik 2 och F i matematik 3. Om du för övrigt har alla kurser godkända så går det "bra"! F-betyget drar ner ditt meritvärde, men du kan i alla fall ta ut examensbevis. I examensbevis från komvux kan max 150poäng betygsatta med F ingå. Varje mattekurs är på 100poäng, det går inte ha två stycken mattekurser med F-betygen in i examensbevis från komvux.
    Om du redan gjort ansökan till högskolestudier (sista anmälningsdag var igår, den 19 april 2022), så kanske du hinner få betygen i matte 2 och 3 (ett godkänt betyg och ett F-betyg, t.ex) och i så fall kanske du hinner få ut examensbevis så att du kan komplettera din ansökan till högskola-Universitet senast 21 juni 2022.
    Jag är förvånad att du inte på förhand visste att du kommer behöva ha betygen i matte 2 och 3. När du och SYV-en gjorde planering mot examensbevis, borde du ha fått den informationen och inkludera de kurserna in i planeringen. Reglerna har ändrats några ggr under de senaste åren, men från 1 juli 2021 är det ännu friare vilka kurser som får ingå i examensbevis från komvux (dock måste matte 2 och 3 - en av kurserna med godkänt betyg ingå i examen från område Naturvetenskap-Teknik).
    Ett annat förslag är att se över vilka kurser du redan nu har godkända betyg i och kanske försöka sätta ihop till examen från Samhälle_/Humaniora. I ett sådant examensbevis behöver inte matte 2 och 3 ingå. Matematik 1 (1a, 1b eller 1c) måste ingå med godkänt betyg i alla de olika sorters komvux-examina.