Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Joil!
    Om ditt meritvärde är 16.79 och i det finns 1.0 meritpoäng inräknad för engelska 7, då har du jämförelsetal/snittbetyg på 15.79.

    Om man har alla C-betygen, då har man jämförelstal/snittet på 15.0 (du har alltså högre betyg än "alla C" men lägre än "hälften C och hälften B"). Om du får E i betyg i matte 3b, sjunker ditt jämförelsetal/snittbetyget med lite mer än - 0.2 och hamnar på cirka 15.5 men du får + 0.5 meritpoäng för matte 3 så ditt nya meritvärde blir med det cirka 17.0. Får du högre betyg i matte 3, blir höjningen större. I bästa fall får du A i matte 3, och då blir ditt nya meritvärde cirka 17.4.

    Studie- och yrkesvägledare