Fatima

    Hej! Jag här läst på ekonomiprogrammet i gymnasiet och har därför läst Matte 3b. Efter gymnasiet har jag läst Matte 4 på Komvux. Jag håller även på att läsa Kemi 1 och Fysik 1 och 2 då jag har bestämt mig att läsa vidare till ett tekniskt program. För att komma in i programmet så måste man ha grundläggande behörighet samt Kemi 1, Fysik 2 och Matte 3c. Min fråga: Kommer jag att vara obehörig då jag har läst matte 3b eller kommer det inte spela någon roll då jag har läst 4 och är godkänd i den? Hälsningar

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Fatima,

    du har godkänt betyg i matematik 4, därför är du behörig till de utbildningar som för särskild behörighet kräver matematik 3c (förklaring: du har godkänt betyg i en Högre/"överliggande" kurs).

    Liselotte