Klara
    Hej! Jag går för tillfället andra året på ekonomiprogrammet, börjar tredje och sista efter sommaren. Tredje året på ekonomiprogrammet läser man egentligen matte 3b men jag skulle vilja läsa den under sommaren istället och köra matte 4 i trean. Min lärare har sagt att detta är möjligt och bekräftat att han kan examinera mig vid skolstart på 3b kursen. Det jag undrar är helt enkelt hur jag enklast läser en kurs över sommaren? Finns det någon typ utav distansverksamhet eller annan organisation jag kan vända mig till? Vart hittar jag isåfall dessa? Jag bor i Västra Götaland. Hur rekommenderar du att jag ska bära mig åt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Klara!

    Så vitt vi vet så finns det tyvärr inte någon välorganiserad "sommarundervisning" utan det är självstudier som gäller och så gör du i så fall Prövning och får betyg i kursen. För självstudier kan vi rekommendera en mycket bra sida - www.matteboken.se

    Mattecentrum driver också kostnadsfria Räknestugor men de brukar stänga under sommaren.

    Din mattelärare borde kunna svara på om det i din kommun kommer att bedrivas någon form av sommarundervisning. Oftast brukar man få gå i sommarskola endast om man fick F i någon obligatorisk kurs inom ämnena: svenska, engelska eller matematik (och inom matte är det matte 1, utan vilket man ej kan få ut Examensbevis och därför försöker kommunerna ge hjälp till dem eleverna, men du kanske kan be om Undantag och få gå i en sådan sommarskola där egentligen undervisning i Matte 1 bedrivs - men då kan du i alla fall få ha någon att fråga, som "handledare").

    Jag ser t.ex att Chalmers erbjuder Sommarmatte men enligt vad jag kan se så måste man ha både grundläggande behörighet till högskolestudier + godkänt betyg i Matte 4 för att kunna delta. Det kommer inte du att uppnå innan sommaren 2016. Du kan kontakta dem på Chalmers och fråga om de känner till ngt. som finns för dig, när du vill läsa Matte 3 under sommaren.

    Då är vill tillbaka till självstudier och det finns en hel del bra hjälp på Internet och det vi kan rekommendera, förutom Matteboken och Räknestugorna via Mattecentrum är videolektioner av t.ex Daniel Barker i en kurs Matte 3c.

    Matte 3b och 3c är både "samma kurs" men ändå inte. Du blir behörig till att läsa Matte 4 med godkänt betyg i Matte 3b och med godkänt betyg i Matte 3c. Matte 3c är lite svårare men Matte 3b innehåller några små moment som man inte fördjupar sig i i Matte 3c kursen. Det är, alltså,inte så enkelt att "matte 3c är bara lite svårare än 3b utan de innehåller en del  olika moment och specialområden".- Så fick jag det förklarat för mig av en mattelärare (jag är inte behörig lärare i matte, utan SYV - så det är inte mitt specialområde). Jag tycker du bör fråga din lärare som kommer att ge dig test i matte 3 - om det är matte 3b eller 3c som du borde koncentrera dig på - eller kanske både och. Fråga om du kan låna läroböcker i Matt 3 av din lärare eller på skolbiblioteket.

    Om du själv hittar någon distansundervisning i matte under sommaren eller ngt. annat intressant - är vi mycket tacksamma, om du delar med dig till oss.

    Bästa hälsningar & lycka till med dina studier!

    ANNA