Simon
    Hej! jag heter Simon Czechowski och undrar lite över behörigheter för att läsa IT civilingenjör 15/16.
    Jag har på gymnasiet läst matematik D och för detta program behöver jag matematik E. Då uppstår problemet att matematik E inte längre finns att läsa. Vad är det då jag ska läsa för att kunna gå det programmet?
    Stämmer det att jag behöver läsa matematik 5 för att uppnå samma behörighet? eller är det Matematik 4 jag behöver läsa?

    Fungerar det att rakt av ersätta matematik E Matematik 4 med tanke på att de ligger i olika behörighets grupper?

    Med vänliga hälsningar

    Simon

    1 Svar

    Hej Simon!

    Om du t.ex är intresserad av Civilingenjörsutbildning, 300 hp på KTH så krävs följande för särskild behörighet:

    Nya betygskalan:
    Särskild behörighet motsvarande: Fysik 2, Kemi 1 och Matematik 4. I vart och ett av ämnena krävs lägst betyget E.

    Gymnasieskolan innan 1 juli 2011 :.
    Särskild behörighet motsvarande: Matematik E, Fysik B och Kemi A. I vart och ett av ämnena krävs betyget Godkänd eller 3.

    På den här länken kan du se vilka kurser som motsvarar respektive kurs:
    http://www.studentum.se/komvux/GY11_och_motsvarande_kurser_fraan_gamla_systemet__d7621.html

    Det som kan framstå som märkligt är att nya systemet kräver matematik 4 gamla systemet kräver matematik e. Men enligt tabell så ska matematik 4 motsvara matematik D och matematik 5 motsvara matematik e.
    Det kan bero på att kurserna inte rakt av bytt namn utan innehåll och kunskapskrav har också förändrats.

    Du behöver därför läsa upp matematik 4, det bästa är att du hör av dig till komvux i den kommun som du är folkbokförd i för att se exakt hur du kan göra. Om det kanske kan finnas en möjlighet för dig att komplettera någon del etc.

    Lycka till!
    Hälsningar
    Melina SYV