Marie

    Hej Jag har mattematic 3c och för att jag anmäla till ett kurs i högskula behöver jag mattematik 2 eller B Jag är inte från sverige och jag vet inte om ordning i gymnasienovå här Kan du förklara för mig om jag behöver att göra någon matte kurs för att kunna anmäla till kurs?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Marie,
    om du har fått bedömning att dina betyg motsvarar Matematik 3c, då har du behörighet i Matematik 2, som är en lägre/underliggande kurs.

    MATEMATIK 3 ÄR SVÅRARE ÄN MATEMATIK 2.
    Kurserna på gymnasienivå i matematik går från 1 till 5 där 5 är högre/svårare kurs än 4, och 4 är högre/svårare kurs än 3... och så vidare.
    Du kan också kika på innehåll i mattekurserna på www.matteboken.se

    Du i din fråga uppger att den utbildning du vill söka till kräver Matematik 2 eller B. MatematikB är en gammal kurs som inte längre går att få betyg i, den motsvarar Matematik 2.
    Min bedömning är att du, vad gäller matematik, är behörig.

    • : Tack så jätte myckey! Och jag har en fråga till. Vad är skilnad mellan samhällskunskap 1b och 1?1b är högare nivå?
    • Milla : Samhällskunskap 1b är en stor kurs som består av två mindre kurser:1a1 och 1a2; man kan läsa 1a1 först och 1a2 sedan Eller så läser man 1b direkt.
    • Milla : Efter samhällskunskap 1b (eller efter 1a2) kan man läsa samhällskunskap 2.
    • : Så om jag har samhällskunskap 1b, betyder det jag är behörig till samhällskunskap 1? Eller behöver jag studera någon?
    • Anna : Om den högskoleutbildning du vill söka till kräver för behörighet Samhällskunskap 1b och du har fått bedömning att du har den kursen, alltså samhällskunskap 1b, behöver du Inte läsa ngn samhällskunskap. ... Om "din" högskoleutbildning kräver Samhällskunskap 2 (t.ex om du vill läsa för att bli Lärare i Samhällskunskap) och du har fått bedömning att du har samhällskunskap 1b, då kan du läsa Samhällskunskap 2.
    • : De behöver samhällskunskap 1! Jag har 1b! Så??
    • Anna :

      Inom svenska skolan - på gymnasienivå - finns följande kurser inom Ämnet samhällskunskap: 1a2, 1a1, 1b, 2, 3, Internationell Ekonomi och Internationella Relationer. Det finns alltså ingen kurs inom gymnasieskolan som heter "samhällskunskap1". Det kan menas att både 1b och 1a1 är OK, är min gissning. Du kan antingen fråga personal som jobbar på den utbilndingen vilken kurs de menar eller skicka snabb-direkt länk till oss, där behörighetkraven beskrivs, så vi kan se om det står t.ex "samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap A, som är motsvarande äldre kurs" - det är ett vanligt krav, nämligen. Men vi kan inte gissa. Vi vet ju inte vilken utbildning du vill söka. ang. vilka kurser inom samhällskunskap som finns är du välkommen att ta del av info på Skolverkets hemsida. Gå in på Skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne?samhällskunskap

    • : Tack tusen!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer