Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sabina!
    om det är endast en med.sekreterare (t.ex på en liten mottagning), så finns det i så fall ingen teamsamordnare för med.sekreterare, men om det finns flera med.sekreterare, kan det finnas samordnare, koordinator eller dylikt. Troligtvis är det hen med fler år i yrket (längst arbetslivserfarnhet) som har bäst chans att få det "jobbet"; jag skriver "jobbet" i ".." för att hen har endast på en del av sin arbetstid den samordnande funktionen, men annars jobbar som en "vanlig med.sekreterare" också; det är i alla fall de fallen som jag känner till.
    Någon specifik påbyggnadsutbildning efter med.sekreterar-yh känner jag inte till. Jag kan tänka mig att kombinationen av mångårig arbetslivserfarenhet och kurserna inom arbetsledning, konflikthantering, data, administration mm kan på sikt ge någon högre (chefs-)befattning, men det beror på vad som finns för utvecklingsmöjligheter på just den arbetsplatsen. I vissa fall ordnar arbetsgivare vidare-/fortbildning. Men du kan också på egen hand söka t.ex till högskolekurser inom Ledarskap och organisation, och med godkända högskolepoäng inom de "rätta områdena" blir du bättre rustad inför möjlighet att få ngn sort chefs-befattning, om någon sådan utlyses där grundutbildning till med.sekreterare krävs eller önskas.

    Studie- och yrkesvägledare