1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sabina!
    om det är endast en med.sekreterare (t.ex på en liten mottagning), så finns det i så fall ingen teamsamordnare för med.sekreterare, men om det finns flera med.sekreterare, kan det finnas samordnare, koordinator eller dylikt. Troligtvis är det hen med fler år i yrket (längst arbetslivserfarnhet) som har bäst chans att få det "jobbet"; jag skriver "jobbet" i ".." för att hen har endast på en del av sin arbetstid den samordnande funktionen, men annars jobbar som en "vanlig med.sekreterare" också; det är i alla fall de fallen som jag känner till.
    Någon specifik påbyggnadsutbildning efter med.sekreterar-yh känner jag inte till. Jag kan tänka mig att kombinationen av mångårig arbetslivserfarenhet och kurserna inom arbetsledning, konflikthantering, data, administration mm kan på sikt ge någon högre (chefs-)befattning, men det beror på vad som finns för utvecklingsmöjligheter på just den arbetsplatsen. I vissa fall ordnar arbetsgivare vidare-/fortbildning. Men du kan också på egen hand söka t.ex till högskolekurser inom Ledarskap och organisation, och med godkända högskolepoäng inom de "rätta områdena" blir du bättre rustad inför möjlighet att få ngn sort chefs-befattning, om någon sådan utlyses där grundutbildning till med.sekreterare krävs eller önskas.

    Studie- och yrkesvägledare

    Frågor och svar taggade med 'byt' (1 st.)

    • Hans

      Byta program på högskola?

      Jag undrar hur system fungerar när man vill byta inriktning på sitt program. Mellan teremin 2-5 kan man gå till kontoret på var universitet och be att få ända sitt program och sin examen, kandidat till forskare, högskoleingenjör till civilingenjör. Ifall man vill byta från högskoleingenjör...

      Peter: : Hej Hans, du skriver tyvärr inte vilket universitet du läser på. Det är inte några "generella regler" som styr vilken blankett man ska fylla om man önskar byte av program på sitt... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga