Elev

    Hej Just nu läser jag helt på vuxenutbildning och man behöver 2400p för att få examensbevis, får jag läsa mer kurser ? Om ja då kommer den att öka meritvärdet? Eller det kommer inte räknas med för redan har fått 2400? Får man läsa en kurs (100p) med betyget A och byta den mot en annan kurs som man fick C? MVH

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ziba!
    får att ta ut examen från komvux behöver man ha 2400 betygsatta poäng (och av dem högst 150p. betygsatta med F), resten måste vara Godkända poäng. Bra om du har alla godkända poäng, för att då har du då högre jämförelsetal/snittbetyget. Att läsa fler kurser om man redan uppnådde det som krävs för att få ut examensbevis från komvux är inte någon självklarhet. Komvux kan vägra ge plats på fler kurser (anledning: det kostar att ge utbildning och har man redan uppnått kraven för examensbevis, så kan man se fler studier som "onödig kostnad för komvux").
    Boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd för planering mot exmensbevis. Det är ytters upp till Rektor på komvux vilka kurser som kommer ingå i ditt examensbevis. Visst finns det regler (t o m väldigt många regler***) men ibland måste bedömning göras och undantag kan beviljas - då blir det upp till rektorn på komvux att ta beslut.
    *** Det finns många Obligatoriska kurser för examensbevis, men också många valbara - i alla fall på komvux.
    Det du vinner på är om det inom 2400p. ingår alla kurser som krävs för särskild behörighet till den högskoleutb.som du vill söka till + kurser som ger dig meritpoäng. Och om man kan samtidigt exkludera de icke-obligatoriska kurser med lägre betyg. På så sätt kommer examensbeviset ha högre meritvärde.
    Att man har läst Många kurser har inget med höjningen av meritvärdet att göra, i alla fall inte direkt. Det är mycket bättre att exkludera de "onödiga" (icke-obligatoriska kurser) och inkludera de valbara kurser i vilka du har högre betyg. Men det är dyrt både för dig och för komvux - om du ska läsa mer än nödvändigt. För dig blir det dyrt om vi tänker på "förlorad arbetsinkomst" (även om man har minimilön för deltidsarbete, så är det ändå mer pengar än bidragsdel av studiemedel + att varje krona man får i lön bidrar till potten från vilken dina pensionsutbetalningar i framtiden kommer att göras --- på så sätt vinner man på att jobba som mycket som mölligt och varje lönekrona kan göra stor skillnad för din ekonomi i framtiden).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Elev : Tack för svar!, jag läste religion 1 och religion 2 som fick i båda ett C därför tänkte istället läsa en till kurs baserat på 100p och istället få ett A då kan jag be rektorn att sätta företagsekonomi istället religon som fick ett C. Men har ingen aning om det går eller inte får vet inte religionen är en valbar kurs eller obligatorisk.
    • Anna :

      Religionskunskap 1 är en Obligatorisk kurs, men inte Rel2. Om alla gymnasiala kurser hade varit á 100poäng vore det enklare men så är det tyvärr inte. Om du vill ta bort Rel.kunskap2, som är en 50p.kurs, måste du få betyg i en annan 50p.kurs och det finns få 50p.kurser och vilka av de som just din komvux erbjuder eller om du får plats att läsa en sådan 50p.kurs kan inte vi svara på - för att det är ngt.som du måste ta med personal som jobbar på komvux i din kommun. Uppgift som komvux har är inte att se till att de studerande får högt meritvärde, utan att de uppnår kraven för examensbevis - men att man med det dokumentet sedan inte kommer in på den utbildning man vill pga lågt meritvärde, blir då ett problem som komvux inte har ngt med att göra. Det finns ju också alternativet att göra högskoleprovet och prövas i HP-urvalet.