badr
    om man läser i komvux mer än 2500 poäng hur det räknas i slutbetyg av förbredande högskolan examen program?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Slutbetyg eller examensbevis kommer att se ut enligt den planeringen som man gjort med syv på komvux.

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Badr,
    jag ser att du är 26 år och du kanske har Slutbetyg eller läser mot ett Slutbetyg; eller så har du Examensbevis eller läser mot Examensbevis...
    Det är Olika regler vad gäller Slutbetyg och Examensbevis. Det är därför viktigt att veta vilka betygsdokument du redan har eller vad du läser mot. Detta för att det är, som sagt, olika antal poäng som krävs och olika kurser som får ingå.
    ________________
    Om jag ska skriva ner alla regler kring alla de olika typer av utbildningsdokument, kommer det att bli ett väldigt långt och förvirrande svar. Det är onödigt.
    ________________
    Det är mycket bättre att du pratar med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Vi vill givetvis hjälpa till, om vi kan.
    Men för att vi ska kunna göra det måste vi ha mycket mer info än du gav oss.
    Exempelvis måste vi veta om du har på komvux gjort planering med SYV mot ett SLUTBETYG eller mot EXAMENSBEVIS? Om du inte gjort någon sådan planering - så behöver du göra den planeringen, om du vill bli behörig till högskola/universitet i Sverige.
    **
    Det finns dock även andra utbildningsalternativ. Exempelvis kan man komma in på en Yrkeshögskoleutbildning, även om man inte har fullständiga gymnasiebetyg. Och utbud av yrkeshögskoleutbildningar kan du se på www.yhguiden.se