Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Valentina!

    Moderna språk 3 och högre kurs, 4  - ger Meritpoäng, läs om vad det är för ngt. här>>

    Meritpoängen är mycket bra att ha om man ska konkurrera om plats på högskola, dock är det inte 100% alla högskoleutbildningar som erkänner Meritpoängen, men de flesta högskoleutbildningar i Sverige gör det.

    angående Modersmål - så finns det tre kurser i Modersmål på gymnasienivå, Modersmål 1, 2 och Aktiv tvåspråkighet och de kurser får man läsa inom Individuellt val eller som utökade (extrakurser) alt. man får byta ut Moderna språk mot Modersmål men Modersmål ger inte meritpoäng. Varför skulle man då önska byta Moderna språk mot Modersmål, undrar man? Jo, t.ex så ingår Moderna språk som obligatoriska kurser i vissa gymnasieprogram, t.ex i Samhällsvetenskapsprogrammet men om man inte vill läsa Moderna språk, kan man läsa modersmål i stället (men för modersmål får man inte några Meritpoäng, men man kan uppfylla kraven för gymnasieexamen och ändå komma in på en eftergymnasial utbildning). Man kan uppnå max antal meritpoäng även utan att ha läst Moderna språk, läs om hur detta är möjligt här >>

    Om man läser Modersmål inom Individuellt val, då "slipper" man i så fall läsa andra kurser. Man måste, hur som helst, läsa 200 poäng (två normalstora kurser) inom Individuellt val och i fall man får A-betyg i modersmålskurserna inom individuellt val, då har man "slupit" läsa andra kurser, i vilka man kanske skulle fått lägre betyg. På så sätt uppnår man flera olika bra saker samtidigt:

    - man håller sitt modersmål "vid liv";

    och

    - man höjer sitt Jämförelsetal (om man skulle fått lägre betyg i andra kurser, men fick högre betyg i modersmål i stället).

    Nackdelar i att läsa Modersmål, om man får säga så är att man "upptar" individuelltvalspoängen och kan inte läsa andra kurser, som man kanske också vill läsa.

    Om man läser utökader kurser, så är det för det första inte någon rättighet och rektor kan säga Nej. Om rektor sa Ja och du får läsa Utökade kurser, så räknas inte betygen i dem i ditt jämförelsetal, om inte betyg i de kurserna ger dig meritpoäng eller krävs för behörighet till högskola och betyg i modersmål krävs inte för behörighet till högskola och ger inte meritpoäng - därför i fall man läser modersmål som U-kurs, spelar det ingen roll vad man får för betyg (och det på gott och ont... kanske bra om man vill göra så lite som möjligt i kursen och bara "hänga med" för att inte glömma språket helt :).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! Jag förstår att det är rätt så krånglig förklaring du fick. Tyvärr så är reglerna ganska komplicerade. Jag försökte förenkla och förklara så tydligt som möjligt. Hoppas jag lyckades med det! ;)

    Milla SYV

    -

    Studie- och yrkesvägledare