Hej B, de nya kurser som inte ingår i ditt examensbevis kommer påverka endast i 2 fall:
    om kursen ger meritpoäng
    eller
    om den krävs för särskild behörighet till högskoleutbildning.
    Om du redan nu är behörig, då är det endast kurser som kan ge dig meritpoäng som kommer påverka ditt meritvärde. Max antal meritpoäng är 2.5.
    De som redan har 2,5 meritpoäng kan inte få fler, och i så fall gäller det att höja betygen i de kurserna som ingår i ditt examensbevis från gymnasiet (eller om du har examensbevis från komvux).