Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Anna!
    Om jag förstår dig rätt så läser du Moderna språk 3 på gymnasiet och undrar vad som gäller ang. Meritpoäng.

    En bra sammanfattning finns på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
    och det är bra om läser info på sidan (länk ovan).

    Man kan få meritpoäng för Moderna språk 2, men bara om man har betyg i Moderna språk 4 men saknar betyg i Moderna språk 5 kan man i så fall få 0,5 meritpoäng för ett ANNAT modernt språk (lägst nivå 2). Det är alltså ett annat sätt att få 1,5 meritpoäng utan att läsa moderna språk 5.

    För godkänt betyg i Moderna språk 3 får man 0,5 - i fall den kursen inte krävs för behörighet till just den högskoleutbildning som man söker efter gymnasiet.
    För godkänt betyg i Moderna språk 4 får man 1.0 i Merit.

    Du får återkomma i fall något fortfarande är oklart om vilka kurser i Moderna språk som du kan få meritpoäng för.

    Om du kan just på din skola läsa olika steg i Moderna språk och under vilka årskurser - är det upp till just din skola att erbjuda dig.

    Om du uppger vilket program du läser, kan jag svara om Moderna språk ingår som obligatoriska kurser i ditt program.

    Om moderna språk ingår som obligatoriska då måste du läsa en eller två kurser i moderna språk.
    I annat fall behöver man inte det.

    Max antal i merit kan man uppnå genom engelska 7 och matematik.

    Hälsningar
    Mikael SYV