Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Patrik,
    vid konkurrens om en studieplats kan varje "liten poäng" spela roll. Om du vill söka till svenska högskole-universitetsutbildningar bör du försöka få så högt meritvärde som möjligt, men gör också högskoleprovet. Med resultatet från högskoleprovet kommer du prövas i HP-urvalet och där spelar (oftast) ingen roll hur höga gymnasiala betyg man har, utan man prövas med resultatet från högskoleprovet.
    Det finns också andra utbildningar på eftergymnasial nivå där man konkurrerar "på andra sätt" (alltså inte endast med de gymnasiala betygen). Exempel: KKU, Yrkeshögskolan, eftergymnasiala utbildningar på folkhögskolorna (exempel: utbildningar till yrket Fritidsledare) och det kan också finns många olika privata utbildningar.

    Liselotte