Jesper

    Jag har lärar legitimation med behörighet att undervisa i bild o form från gymnasiet och neråt. Jag vill komplicera detta genom att läsa in slöjd. Frågan är kan tex läsa ett halvår på Konstfack eller liknande vad räknas som slöjd utbildningar? Jag vet att umeå och Linköpings uni erbjuder riktade utbildningar för endamålet. Men efter som jag bor i sthlm och har en kandidat i fri konst. Ser jag att det skulle kuna va intressant att ta eventuella andra vägar till samma poeng och behörighet.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jesper,
    om jag förstår dig rätt så vill du Utöka din Lärarlegitimation. Om det stämmer så är det skolverkets avdelning för lärarlegitimationer som kommer göra bedömning om din "nya" utbildning kan bli tillräcklig som grund att utöka din legitimation. Vad jag eller ngn annan tycker om vilka kurser eller utbildningar som skulle passa, kommer inte spela roll, utan det är vad skolverkets avdelning för lärarleg.tycker som spelar roll, för att det är de som fattar beslut om det.
    Du kanske redan läst info på skolverket.se/regler-och-ansvar/lararlegitimation-och-forskollararlegitimation/utoka-larar--och-forskollararlegitimation-med-fler-behorigheter/ansok-om-att-utoka-larar--och-forskollararlegitimation-med-fler-behorigheter - om du av info på skolverkets hemsida inte kan avgöra vilken utbildning som kan ge dig utökning av legitimationen på det sättet som du önskar, vänd dig till skolverket. Men även studievägledare på "relevanta" utbildningar kan ha erfarenhet av att studerande fick utökning av lärarleg., men här är det lite "farligt" då studerande kanske hade andra meriter också som studievägledare inte känner till av de hade med sig. T.ex flerårig erfarenhet av att undervisa som obehörig lärare kan också leda till utökning av lärarleg.