Louise
    Hej!
    Önskar INTE att få en länk till gymnasieguidens beskrivning av meritpoäng nu för den har jag läst och är fortfarande förvirrad. Engelska 7 och Matematik 3, 4 och 5 förstår jag (att de räknas som merit om de inte krävs för särskild behörighet till ett högskoleprogram osv).
    Men blir lite fundersam över det här med Moderna språk 3, 4 och 5. Det är inte superofta de krävs för särskild behörighet, så därför undrar jag om man läst Moderna språk 3 och 4 och då har 1,5 meritpoäng, räknas de ALLTID in i meritvärdet då vid ansökan till högskola? (eftersom de typ aldrig krävs som särskild behörighet om man inte söker något nischat).

    Mvh Louise

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Moderna språk 4&5 krävs inte till ngn svensk högskoleutbildning (så vitt jag vet), men moderna språk krävs till ett antal utbildningar t.ex språklärarutbildningar och till Internationella inriktningar på vissa program/ och om moderna språk 3 krävs då ger inte den kursen meritpoäng. Annars ger godkänt betyg i moderna språk 3 en halv meritpoäng (0.5). Totalt för moderna språk kan man Max få 1.5 meritpoäng och totalt kan man Max få 2.5, så om man redan genom eng 7 och matte uppnått 2,5 meritpoäng kan man ej få fler, även om man har godkänt i moderna språk 3,4 och 5.