Simon
    Hej, jag går andra året på teknikprogrammet och undrade hur mitt meritvärde kommer att räknas ut eftersom att jag har läst Spanska 3 och kommer att läsa matematik 4 samt matematik 5 i trean, jag kommer inte läsa några andra meriterande kurser förutom de ovan under min tid på gymnasiet.

    Det jag undrar är om jag kommer att få 1,5 poäng i meritpoäng när jag ansöker till ett civilingenjörsprogram där matematik 4 är ett krav.

    Jag undrade även om jag efter gymnasiet skulle kunna läsa engelska 7 på komvux för att höja min meritpoäng till 2,5. Skulle detta vara möjligt och i så fall kommer jag då ansöka i gruppen BII eller kommer jag fortfarande kunna ansöka i gruppen BI eftersom att engelska 7 inte krävs för utbildningen?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Simon,
    om Meritpoäng för dig med Examensbevis - var god läs på gymnasieguiden.se/informeras/merit

    Ang. urvalsgrupper till högskola
    - om du blir helt och hållet Behörig redan på gymnasiet prövas du med de betyg som finns i ditt examensbevis i BI, direktgruppen;
    - om du sedan höjer ditt meritvärde (t.ex genom att läsa en kurs på komvux) - då prövas du samtidigt även i BII, kompletteringsgruppen - men det Högre meritvärde;
    du prövas alltså i BI och i BII men med Olika meritvärden (med det lägre - i BI och med det Högre - i BII).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    L.

    Liselotte