Raziye
    Hej!
    Jag går nu första året på gymnasiet och håller på att välja kurser inför tvåan och trean. Jag vill gå på juristprogrammet och sedan utbilda mig till jurist efter gymnasiet. För det vill jag även ha full meritpoäng - 2,5. Jag funderar på att välja Franska 4 som ger 0,5 går även på franska 3 och får 0,5. Sedan vill jag även välja matte 3b och få 0,5 men jag undrar om jag får merit för matte 2b? För att bli jurist krävs bara historia och samhällskunskap. Nu i ekonomipogrammet ska jag redan läsa matte 2b, det är obligatorisk men jag undrar om jag får merit för den då? Om inte, vilka kurser får jag merit för om jag vill läsa jurist efteråt?
    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan, Raziye!
    Om Meritpoäng kan du läsa på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
    Eftersom Matte ingår inte i Särskilda behörighetskraven till Jurist, då får du 0.5 Merit för Matte 2.
    Du får 0.5 i Merit för Moderna språk 3 och 1.0 för Moderna språk 4 (i ditt fall Franska 4).
    Du kan få 0.5 för Matte 3b och på så sätt uppnår max i Merit.
    ^^^^^
    Ett annat sätt för dig är att läsa Engelska 7 (för den får man 1.0 i Merit).
    Då "slipper" du läsa Matte 3b eller så kan du "slippa" läsa Franska 4. Du uppnår max i Merit genom Engelska 7 + Matte 2b (som ändå är obligatorisk kurs för dig) + Franska 3 + Matte 3b.
    ^^^^^

    Det finns, alltså, olika sätt att uppnå max i Merit på.
    Jag tycker att det är ganska bra förklarat på länken (se ovan).
    Läs info- där och återkom i fall ngt fortfarande är oklart efter att du har läst och funderat en stund.

    Lycka till med din studieplanering!
    Anna SYV
    • : Tack för svaret! Det hjälpte verkligen :)
    • Anna : Vi på Fragasyv.se är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till med studierna! har du nån kompis som också har frågor, tipsa om oss. *L*Anna SYV på Fragasyv.se
    • : Tack :) Det gör jag gärna!