Jonathan
    Hej, jag har precis börjat första året på TEDES (saab tekniska gymnasium) i Arboga och har lite frågor om meritpoäng. Räknas de meritpoäng som man får i åk 1 även in i betyget i åk 3? Hur ska jag få mest nöjliga meritpoäng då kurser som matematik 4 och engelska 5 ingår i programmet? Vilka ämnen ska jag ha som individuellt val och när kommer jag få välja det? Moderna språk ingår inte i programmet men första dagen fick vi välja om vi ville lägga till moderna språk 3 under första året om vi ville, kommer man få meritpoäng för det?

    Tack på förhand// Jonathan

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Jonathan!
    En bra sammanfattning om Meritpoäng finns att läsa på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Inom engelska är det enbart Engelska 7 som ger meritpoäng.
    Inom Moderna språk - från steg 3(och uppåt).
    Inom Matematik är det "högre kurser" än behörighet till den högskoleutbildning som du vill söka. Exempel: om det krävs Matte 3 för "din högskoleutbildning", är det från Matte 4 (och uppåt) som du får meritpoäng när du söker just den utbildningen.
    OBS! meritpoängen gäller enbart i Sverige och inte på alla högskolor heller. Det finns exempel på högskolor som inte erkänner meritpoängen (Handels högskola i Stockholm erkänner inte meritpoängen, t.ex). Men de flesta högskolor/universitet i Sverige erkänner meritpoängen.

    Läs på länken som jag skickar till dig nu och återkom sedan om du vill fråga ngt. mer.
    Lycka till med dina studier!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare