Anonym

    Hej! Jag går i årskurs 1 på ekonomiprogrammet och har nu börjat tänka på framtida val inom skolan och senare högskola/universitet. Jag har bestämt mig för att läsa ekonomi-ekonomi, och läser då matematik 3b. I framtiden har jag tänkt att jag även vill läsa ekonomiprogrammet på högskola. Men hur kan jag göra och välja för val under min gymnasietid för att få ihop 2.5 meritpoäng? Eftersom jag kommer läsa matematik 3b och ekonomiprogrammet har krav på matematik 3, så räknas väl det inte in i mina meritpoäng? Jag behöver helt enkelt svar på vilka kurser just jag i detta fall kan lösa för att få ihop maximala meritpoäng

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Natali,
    du har rätt: om matte 3 krävs som särskild behörighet då får du inte meritpoäng för den kursen. Du får i så fall meritpoäng för högre mattekurser, t.ex matematik 4.
    Engelska 7 ger + 1.0 meritpoäng. Du kan få 1.5 för moderna språk 3 och 4. Om du inte kan läsa mod.språk4, eller inte får godkänt betyg i moderna språk4, då kan du i så fall försöka läsa högre mattekurser, som t.ex matematik 4.
    Att ha meritpoäng är inte obligatoriskt. det är inte heller garanterat att en elev på gymnasiet kan läsa kurser för att få meritpoäng. Det är inte en rättighet, utan en Möjlighet som ibland finns och ibland - inte.
    Det är en kort lista på kurser som ger meritpoäng - se gymnasieGuiden.se/merit Engelska 7 kan du, förhoppningsvis, läsa i år 3 på gymnasiet; moderna språk 4 - förhoppningsvis under år 2 (eller 3). För att läsa matte 4, måste du först få godkänt betyg i matte 3. Prata med SYV på din skola och lycka till med dina studier!