Isabelle

    Läser just nu tekniskt basår, visst är det så att man bara behöver klara kurserna, betyg är mindre viktigt för att kunna räkna hem meritvärden (alltså de 2,5 extra poängen) och behörigheten? Kommer komma in via högskoleprovet.

    • Daniel : Ditt Tekniska basår, läser du den på komvux eller på högskola-universitet?
    • : Nti, komvux

    1 Svar

    Daniel SYV

    hejsan,

    det är stor skillnad på villkor - om man läser kurserna på komvux eller på basåret på högskolenivå. på komvux kan också kurserna heta "basår"/paket av kurser...
    Om du läser på högskolenivå, då får du inga meritpoäng/extrapoäng. du kan få behörighet men ditt meritvärde från gymnasiet påverkas inte.
    Om du planerar komma in via HP-urvalet (alltså på resultatet av högskoleprovet) då är det viktigast för dig att bli BEHÖRIG och hur högt meritvärde blir, spelar i så fall mindre roll.
    Och kika också på info på https://fragasyv.se/info/komvux-eller-naturvetenskapligt-basar

    Hälsningar
    D:

    • : Tack så mycket! Läser komvux (plockar ihop kurser till behörighet men inget baspaket per se).
    • Milla : På komvux läser man vanliga gymnasiala kurser och betygen påverkar meritvärde.