Elev

    Hej Har gått vuxenutbildningen och hittills så samlade jag 2400 p. Undrar om det är smart och läsa engelska 7 och höja mitt meritvärde eller det är bäst om jag gör några prövningar i de kurserna som har fått lägre betyg i? En till sak jag läste matte 2b och tänkte göra en prövning i kursen men hörde det är lättare att läsa matte 2A så undrar när prövningen är klart kommer det fortfarande stå mate 2B eller de ska ändra den till matte 2A? MVH

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ziba!
    om man inte redan har max antal meritpoäng, så får man + 1.0 för engelska 7 (det ger ganska stor höjning av meritvärdet). Att du läser engelska 7 förhindrar dig inte att samtidigt också göra prövningar i kurser som du redan har godkända betyg i, för att höja de betygen.
    Om du inte redan tagit ut examensbevis från komvux, prata med SYV-en på komvux om att eventuellt vänta med att ta ut examensbevis tills du får betyget i engelska 7, så att du tar in eng7 in i ditt examensbevis och kan då utesluta någon icke-obligatorisk kurs i vilken du har lägre än A-betyget, så att ditt meritvärde blir så högt som möjigt.
    Vad gäller matematik 2, så är 2a, 2b och 2c "motsvarande kurser" - det är liten skillnad mellan de kurserna, men lite lättare att få högre betyg i matte 2a, jämfört med 2b.
    Om ditt examensbevis är högskoleförberedande, alltså inte yrkesexamen - då är det kanske så att just matte 2b bör ingå, och inte matte 2a. Om du sedan får högre betyg i matte 2a, än du redan har i matte 2b, kommer antagning.se räkna in det högre betyget i BII, kompletteringsgruppen.
    Det är inte så lätt att ge dig svar om matte 2a kan ingå i ditt examensbevis från komvux, eller om just matte 2b bör ingå. Det är lite av en "grå zon": man kan också tänka så här - om examen är från "samhälle-humaniora", då kan man tänka sig "humanistiska programmet" där på gymnasiet endast matte 1 är en obligatorisk kurs, ej matte 2. Och då kan man som valbar kurs ta in matte 2a in i exam.bevis från komvux. På nivå1 får vilken som helst mattekurs ingå - du bör därför kunna ta in matte 1a in i ditt examensbevis från komvux.
    Prata med syv på komvux. Du får visa mitt svar till syv på komvux, om du vill.

    • Elev :

      Tack för svar, jag har några kurser som har fått E och tänkte anmäla mig till olika prövningar men om jag läser engelska 7 även om jag får E på det kommer fortfarande få högre merit? Ska ansöka till tandhygienist och man behöver matte 2b men så läste jag också matte 3b vilket fick ett E. Ska jag fokusera på matte 3b för att höja det eller engelska 7? Eller kanske fokusera bara på de kurserna som fick lägre betyg i? Jag måste vara lite tydligare, jag är säker att jag kan få högre betyg i de kurserna som har fått E men om jag läser engelska 7 så kommer FP bara ett E. Vilket är bäst? Läsa bara Engelska 7 men betyg E eller att få typ C på de andra kurser som har fått E? mvh

    • Julia : Den garanterade höjningen pga eng7 blir för dig + 0.6 (lite högre än så, men absolut minst + 0.6, om du får E i eng7; får du D i eng7 får du minst + 0.7) - jämför om du höjer från E till C i en st.100p.kurs som t.ex engelska 5 eller 6, då får du + 0.2 (du måste alltså höja från E till C i minst 3 st. 100p.kurser för att få samma höjning som betyget E i eng7 kommer ge dig). Dessutom är det alltid bra att kunna mer engelska, oavsett vilken utbildning man vill gå eller vilket yrke man jobbar inom! så jag "röstar på" i första hand eng 7!
    • Elev : Tack och tack, då ska anmäla mig till prövning men som sagt har samlat 2400 p från vuxenutbildningen tycker du att jag får ersätta engelsk 7 men en annan kurs? Om rektorn tackar nej då? MVH
    • Julia : Se om du i första hand kan läsa engelska 7. Det är lättare att få högre betyg om man studerar/läser kursen jämfört med prövningar? Sedan om du får godkänt betyg i eng7, oavsett om det är i slutet av en läst kurs eller genom en prövning, så finns det ingen anledning för rektorn på komvux att neka dig ta in eng7 i stället för en annan kurs (som inte är obligatorisk) in i ditt examensbevis.
    Läs alla kommentarer