Alexandra
    Hej!
    Jag heter Alexandra och går i åk 8.
    Jag är lite förvirrad inför gymnasiet, jag får alltid olika svar när jag ställer samma fråga "Hur många meteripoäng ska man ha för att komma in på natur linjen?"
    Just nu har jag 227,5 metripoäng.. Kommer jag in på Naturvetenskap linjen?
    Skulle vara jättetacksam för ett rätt svar! :)
    Jag vill gå i mimershus i kungälv
    MVH Alexandra

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Alexandra,
    jag förstår att du vill jättegärna få svar på din fråga men det är tyvärr omöjligt att förutse vad som kommer att krävas /förutom behörighet/ för att komma in på ett visst program på en viss skola och jag kommer att förklara för dig varför det är så.

    Vi kan ta ett exempel:
    det finns 30 platser på en viss utbildning /t.ex. Naturvetenskapsprogrammet på en viss skola - dit du vill söka/ och 50 elever söker den utbildningen. I vårt exempel är 10 elever OBEHÖRIGA för att de saknar ett eller flera godkända betyg i något av ämnena: svenska, engelska, matematik, fysik, kemi, biologi och/eller i sex andra valfria grundskoleämnen. De 10 sökande får besked OBEHÖRIG.
    De resterande 40 sökande elever konkurrerar om de 30 platser som finns. Alla sökande rangordnas enligt Mtv=Meritvärde (betyg E = 10 poäng och betyg A = 20 poäng).
    1. Sven Svensson har betyg A i 16 ämnen och har 320 poäng.
    2. Anna Adamsson har i vårt exempel 317,5 poäng.
    3. Johan Johansson har också 317,5 poäng.
    4.... och så vidare...
    t.ex.
    den som kommer på plats nr.30. Martin Martinsson har 230 poäng.
    och så är alla platser slut.
    Då blev lägsta antagningspoäng just till det programmet just på den skolan just det här året 230 poäng.
    Du, som t.ex. har 227,5 skulle vara RESERV NR.1 och kan kallas till utbildningen i fall någon av dem, som blev Antagen inte vill eller kan utnyttja sin utbildningsplats.
    Det är helt omöjligt att säkert veta vilka poäng som kommer att behövas till ett visst program på en viss skola nästa år.
    Det vi vet är vilka ämnen man måste vara godkänd i från grundskolan för att bli BEHÖRIG till olika gymnasieprogram och att det är bättre ju högre betyg du har. Ett råd är att söka flera olika alternativ - till ex. Naturvetenskapsprogrammet på flera olika skolor och/eller olika program på en och samma skola eller olika program på olika skolor - i alla fall FLERA OLIKA ALTERNATIV - helst minst fem eller sex.
    Man bör, givetvis, inte söka någon utbildning, som man inte kan tänka sig att gå.
    Men i fall man bara söker ett alternativ och inte kommer in, står man utan plats. Då måste man välja bland de lediga platserna - och får gå ett program som man kanske inte alls vill gå.

    Är det den här gymnasieskolan som är närmast till din bostad: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/alvdalens-utbildningscentrum?
    Den erbjuder inte Naturvetenskapsprogrammet /i alla fall inte till Antagning läsåret 2015-16/.
    Här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=10&variant=&school_type=&county=Dalarnas+län&municipality_id=&office_id=&order=school kan du se presentationer av de skolor som erbjuder NA i Dalarnas län.
    På länken http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=10&orientation=&variant=2&school_type=&county=&order=school kan du se RIKSREKRYTERANDE utbildningar inom Naturvetenskap /elever från hela Sverige får söka dit/.

    Om du redan nu läser skolornas presentationer, går på Öppet hus och kämpar för så bra betyg du kan och sedan söker till många olika skolor, har du bäst chans att lyckas.

    Förklaring till varför du fick olika svar förut, tror jag ligger i att olika personer tittade på lägsta antagningspoäng som uppstod på olika skolor eller olika år - och då blir siffran olika eftersom elever har inte samma betyg varje år och antal utbildningsplatser också kan variera från år till år.
    Du kommer att konkurrera med elever som går å k 8 idag och betygen, med vilka ni kommer att konkurrera med varandra skall sättas i maj 2016, det vill sägs om ett och ett halvt år.

    Jag råder dig att inte titta på gamla antagningspoäng, utan gör ditt bästa i skolan. Läs ett extra språk, om du kan, och i fall du får minst betyg E i det - kommer du att ha minst 10 poäng extra /för ditt 17-de ämne - extra språk/. Om du vill läsa extra matte på egen hand, så finns det en bra hemsida www.matteboken.se

    där alla grundskole- och gymnasiekurser i matte finns. Det är kostnadsfritt att läsa via Matteboken.se.

    Jag hoppas att du är nöjd med min förklaring angående Mtv och varför det är ingen som vet och ger dig olika svar.
    Bästa hälsningar & lycka till!
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare